Tidens læsestof

Det her er de bøger jeg har læst den seneste uges tid.


Der er helt klart et 2. verdenskrigs tema. Jeg blev færdig med Claras krig i weekenden. Den handler om en jødisk pige i Polen, som overlever knap 2 år i en udgravet jordkælder hos en mand, der offentligt var antisemitist. I Claras by boede der ca. 5000 jøder før krigen. Da den sluttede havde 50 overlevet.

Hvidsten gruppen fortæller historien om modstandsgruppen fra Hvidsten. Bogen blev udgivet for første gang i november 1945. Jeg har også fået fat i filmen og har tænkt mig at se den her en af dagene.

Historie interesserer mig, og 2. verdenskrig er jo så tæt på at jeg har hørt historier fra min familie. Min far var dreng under krigen, og mine farforældres gård fik lagt en skyttegrav om huset, som min far skulle over når han skulle i skole. Faktisk blev min farfar anholdt for at udøve sabotage på skyttegraven. Han spillede kort med nogle naboer og en af dem gik altid over via en sti, der nu var blevet gravet igennem af skyttegraven, så der hvor stien var, begyndte de 4 mænd at dække skyttegraven til. De fik sig snakket ud af det på en eller anden måde, og enden på det hele blev at de lagde en bordplade ud, så naboen kunne komme over skyttegraven.

Mere alvorligt var det på min mors side, hvor en af min mormors brødre kom i arbejdslejr i Sønderjylland og min oldefar blev arresteret fordi han var politimand.

Det gør historien mere virkelig at høre historier fra folk der har levet det. Jeg er heldig at jeg har en familie som er glad for at fortælle historier. Mon ikke det har bidraget til min lyst til at høre folks historier?

Kommentarer

Populære opslag